Her har vi samlet en række svar på nogle spørgsmål, som vi ofte får:

 

Hvad skal jeg gøre for at få brugsretten til et .dk-domænenavn?
For at registrere brugsretten til et .dk-domænenavn, skal du registrere det gennem en såkaldt registrator, der står for at formidle .dk-domænenavne.
Du kan se, hvem der er godkendte registratorer i denne oversigt.

Kan jeg ikke købe et domænenavn, så det er min ejendom, så længe jeg har lyst?
Nej, det kan man ikke. Derimod kan man få registreret brugsretten til et domænenavn.
Denne brugsret kan man løbende forny ved at betale fornyelsesgebyr for domænenavnet.

Kan alle registrere et domænenavn, hvis de har lyst?
Ja. Alle kan registrere et .dk-domænenavn via en godkendt registrator.

Hvilke kriterier er der for registrering og tildeling af et domænenavn?
Registreringen af domænenavne sker ud fra ?først til mølle-princippet?.
Er domænenavnet ledigt, kan man registrere det.

Hvad gør jeg, hvis jeg vil registrere et domænenavn,
der har andre endelser end .dk, eksempelvis .com?
vis du vil registrere et domænenavn med andre endelser end .dk,
skal du henvende dig til en registrator, der kan formidle registrering af domænenavne med den pågældende endelse.
Hvis du vil registrere domænenavne med internationale endelser (eksempelvis .com), kan du finde en oversigt over godkendte registratorer her:
http://www.icann.org/registrars/accredited-list.html.

Hvis du vil registrere domænenavne i eksempelvis Sverige, Norge, Tyskland eller England, skal du gøre det gennem registratorer, der er godkendte registratorer for det pågældende domæne.
Hos vores kolleger i de enkelte lande kan du se, hvem der er godkendte registratorer for det pågældende domæne.
Her finder du en oversigt over kollegere i de enkelte lande:
http://www.iana.org/cctld/cctld-whois.htm.

Hvorfor kan jeg ikke bare registrere mit .dk-domænenavn direkte hos jer?
Vi er administrator for .dk-domænenavne og sikrer bl.a., at der kun er én registrant for hvert domænenavn på samme tid, og at der løbende er registreret kontaktinformationer for det enkelte domænenavn.
Vores opgave er alene administrativ, og vi tager kun gebyr for vores administration.
Registrering af domænenavne skal af konkurrencemæssige årsager ske gennem godkendte registratorer.
Her kan man frit vælge, hvilken registrator man vil bruge.

Hvorfor skal I have betaling for mine domænenavne?
Gebyrerne dækker vores administration af .dk-domænenavnene.
Hvis ikke der bliver betalt gebyrer for domænenavne, var der ingen indtægter til at finansiere udgifterne til denne nødvendige administration.

Hvorfor får jeg en faktura fra jer?
Du får en faktura, fordi du har registreret ét eller flere .dk-domænenavne hos os.
Alle .dk-domænenavne registreres og vedligeholdes af os, og vi opkræver et fornyelsesgebyr for fortsat registrering af domænenavnet. Når du registrerer et domænenavn hos en såkaldt registrator, har du ved registreringen samtidig betalt gebyr for brugsretten til domænenavnet for den første periode.
For de efterfølgende perioder får du enten en faktura for fornyelse af din brugsret direkte, eller fra din registrator.

Når jeg har fået registreret mit domænenavn, får jeg besked om at jeg skal aktivere domænenavnet, hvorfor skal jeg det?
Vi beder dig om at aktivere dit domænenavn for at sikre, at de oplysninger, vi har fået registreret, er korrekte. Du kan evt. ændre oplysningerne samtidig med aktiveringen. Desuden bliver man ved aktiveringen gjort bekendt med generelle vilkår for .dk-domænenavne.

Hvorfor skal der både være en registrant, en fuldmægtig og en betaler for et domænenavn?
Det skal der, fordi nogle ønsker, at eksempelvis en direktør skal stå som registrant, en bestemt medarbejder er fuldmægtig for domænenavnet og kan redigere i data for domænenavnet, og en anden medarbejder er ansvarlig for betalingerne; eksempelvis en medarbejder i bogholderiet.
Registrant, fuldmægtig og betaler kan sagtens være den samme.
Det bestemmer registranten selv. Hvis registranten ikke oplyser andet ved registreringen, bliver registranten automatisk også fuldmægtig og betaler.

Hvor finder jeg fakturaen som PDF-dokument?
En PDF-faktura finder du på vores hjemmeside.
Det kan du enten gøre gennem ?Selvbetjening?, hvor du skal bruge dit bruger-id (Handle) og pinkode eller gennem ?Onlinebetaling?, hvor du skal bruge bruger-id og fakturanummer.

Hvordan tilmelder jeg mig PBS, så jeg automatisk får betalt?
Du kan tilmelde din betaling til PBS via vores onlinebetaling. Du kan evt. også tilmelde dig PBS via din netbank

Hvordan tilføjer man en e-post-adresse til sine domænenavnsoplysninger?
Hvis du vil tilføje en e-post-adresse til dit domænenavn, skal du oplyse den gennem selvbetjeningen, hvor du skal logge på med dit bruger-id og pinkode. For registranten fremgår begge dele af registerudskriften. Oplysning af e-post-adresse er afgørende for selvbetjening, da ændringer skal bekræftes gennem en e-post. Hvis du vil oprette e-post-adresser, hvor du bruger dit domænenavn, skal du kontakte din internetudbyder for at få e-post sendt hen til det rigtige sted.

Hvordan samler jeg mine domænenavne under samme bruger-id (Handle)?
For at samle dine bruger-id?er (Handles), skal du bruge vores hjemmeside, klikke på selvbetjening, logge ind med det uønskede bruger-id og pinkode, klikke på domænenavnet du ønsker at samle under et andet handle og vælge "Skift registrant".
Hvis du vil samle bruger-id for fuldmægtig eller betaler, skal du vælge ?Skift fuldmægtig/betaler? for at ændre eller samle oplysninger for fuldmægtig og betaler.

Hvorfor får jeg et varsel ? og hvad er det?
Vi sender dig et varsel på grund af manglende betaling af fornyelsesgebyr.
Varslet sender vi to uger efter sidste betalingsdag. Et varsel er således en påmindelse om en faktura, der skal betales.
Hvis betaling ikke finder sted senest to uger efter varslet, suspenderer vi domænenavnet.
Det betyder, at det ikke kan bruges aktivt, og domænenavnets adgang til internettet dermed ophører.
Tre måneder efter domænenavnet er suspenderet, sletter vi domænenavnet.

Hvordan kan jeg søge på hjemmesiden og i Whois-databasen ? og hvad er forskellen?
Du kan søge efter informationer på vores hjemmeside ved at bruge hjemmesidens søgefunktion.
Hvis du vil søge efter domænenavne eller søge med dit bruger-id (Handle), skal du skrive domænenavn eller bruger-id i feltet i Whois-søgningen.

Er det muligt at registrere et domænenavn, der indeholder bogstaver som æ, ø og å?
Ja, det er det. Du kan også bruge bogstaverne ö, ä, ü og é samt tallene fra 0 til 9 og - (minustegn, der bruges som bindestreg/mellemrum). Bindestreg må dog ikke stå først eller til sidst.
Vær opmærksom på, at det ikke er alle browsere og e-post-programmer, der kan håndtere domænenavne med disse bogstaver. Tal og bindestreg (minustegn) giver ikke anledning til problemer.

Hvad er en registrant?
En registrant er en person/virksomhed/forening, der har registreret ét eller flere domænenavne.


Hvad er en registrator?
En registrator er en virksomhed, der blandt andet formidler registrering af domænenavne.
Registrering af domænenavne, der ender på .dk, skal altid ske gennem en registrator, der er godkendt.

Registratoren er bl.a. ansvarlig for:
?  At videresende en anmeldelse af domænenavnet.
?  At sikre, at der på anmeldelsestidspunktet er aktiv navneservice for domænenavnet på mindst to navneservere, der er godkendt.

Hvad er en zonekontakt?
En zonekontakt er et fagudtryk for en internetudbyder, der håndterer navneservere for domænenavne.
Navneservere bruges til at sikre, at domænenavne viser hen til den rigtige hjemmeside, og at e-post ender det rigtige sted.

Hvad er et ?Handle?, og hvad bruges det til?
Et ?Handle? er et andet ord for bruger-id. Sammen med dine registrerede domænenavne får du et ?Handle? (bruger-id) og en pinkode.
Med disse kan du selv redigere dine data for dine domænenavne gennem selvbetjeningen her på vores hjemmeside.

Hvad er forskellen på registrant, fuldmægtig og betaler?
Hvis du har registreret et domænenavn i dit navn, er du en registrant.
En registrant er dermed den, der har taget domænenavnet i brug ? eller med andre ord har registreret det.
En fuldmægtig er den, der af registranten har fået ret til at administrere domænenavnet.
En betaler er den, der modtager faktura og dermed betaler fornyelsesgebyrer m.m. for domænenavnet på vegne af registranten.
Registranten oplyser ved registrering af domænenavn, hvem der er fuldmægtig og betaler for domænenavnet. En anden person er registreret med et domænenavn, som jeg mener at have særlig krav på.

Hvad skal jeg gøre?
Hvis du mener at have rettigheden til et domænenavn, som er registreret af en anden, kan du indsende klage til Klagenævnet for Domænenavne.
For yderligere oplysninger se www.domaeneklager.dk

Jeg har ikke længere brug for domænenavnet, hvad skal jeg gøre?
Hvis du ikke længere har brug for et domænenavn, kan du slette det gennem vores selvbetjening.
Her skal du logge på med dit bruger-id (Handle) og pinkode.

Hvordan kan jeg overdrage et domænenavn?
Overdragelse af et domænenavn skal ske online gennem vores selvbetjening her på hjemmesiden.

Hvad er redelegering - og hvordan gør man?
Hvis du skifter internetudbyder, vil dit domænenavn blive redelegeret.
Det er altid den nye internetudbyder, der sørger for redelegeringen. Internetudbyderen sørger eksempelvis for, at man kan modtage e-post, og at domænenavnet viser hen til den rigtige hjemmeside.
Hvis man skifter internetudbyder, er det en god idé at bede den nye internetudbyder om at huske at foretage en redelegering for de domænenavne, som de får ansvaret for.

Skal jeg tage domænenavnet i aktiv brug?
Det behøver du ikke. Der er ikke noget krav om, der skal være en hjemmeside eller en server til e-post for et .dk-domænenavn.
Når du registrerer et domænenavn, vil der automatisk gennem din internetudbyder blive oprettet to aktive navneservere til domænenavnet.
Der skal nemlig være mindst to aktive navneservere til et domænenavn.

Kan jeg sælge mit domænenavn?
Hvis du vil overdrage brugsretten til dit domænenavn til en anden, kan du sagtens gøre det.
Vilkårene skal I selv aftale.
Hos os skal der samtidig ske en formel overdragelse af domænenavnet.
Den, som får overdraget brugsretten til domænenavnet, skal fremover betale fornyelsesgebyr.

 

 

Har du et spørgsmål som du alligevel ikke mente blev besvaret, kan du kontakte Webshop Hosting support her:

Support

If you have a question and you cant find the answer i the FAQ

Then use the form below to contact Webshophosting